Titlu : Viața morților e în noi / En nous la vie des morts

Autor : Lorette Nobécourt

Editura : Leda

An  : 2006

Preț : cadou.

Am primit acest roman de la o bună prietenă și nu m-am gândit niciodată că mi-ar plăcea atât de mult. Este rar pentru mine să recitesc o carte, dar sigur că voi reveni la ea poate nu acum, dar sigur în anii următori, poate când voi avea vârsta personajului principal.

Romanul spune povestea unui om nevrotic și rebel, deconectat cu lumea, singur, cufundat în adâncurile depresiei, dar care de asemenea, atârnă de speranța că va fi mai bine. Nortatem are treizeci de ani și după ce și-a pierdut cel mai bun prieten, pleacă din New York înspre Vermont, pentru a se reîncărca, pentru a-și înțelege viața, pentru a găsi o cale existențială care să-i permită să iasă triumfător în toate aceste suferințe. Înainte de a pleca, merge la Guita, cea mai bună prietenă a sa, și ia sub aripa lui hamsterul Léandre și două cărți, printre care „Cartea 7”, o carte de inițiere ebraică care supără existența tuturor celor care o citesc și un alt roman intitulat omonim „Viața morților este în noi”.

Acest roman amestecă legendele cu viața de zi cu zi, totul este organizat spre o descoperire spirituală și cunoaștere. Nortatem, transfigurat de lecturile sale, face astfel o călătorie extraordinară care vizează pacea interioară. Este o lucrare de doliu care aduce în sfârșit renaștere. Această izolare, uneori foarte greu de suportat, permite Nort să se echilibreze cu o mulțime de elemente și să întâlnească oameni care, într-un fel sau altul, îl vor ghida spre o anumită pace interioară.

Lorette Nobecourt invită la meditație și cercetare de sine. Nortatem este un om înrădăcinat, oarecum pierdut așa cum toți putem fi la un moment dat în viața noastră; pot spune că m-am simțit foarte aproape de el. Se caută pe sine și se găsește în cele din urmă. A descoperit că soarele era în spatele norilor în tot acest timp. Acest lucru poate părea simplist, exprimat în acest fel, dar necesită o muncă care este uneori insurmontabilă și Lorette Nobecourt o traduce cu un realism deosebit. Alți protagoniști ocupă mult spațiu în roman, precum Fred, Guita și Léandre, cerbul care se întoarce de la capitol la capitol sub diferite forme și întruchipează această autoîncarnare pe care toată lumea o are în ei.

O carte pe care mi se pare greu de judecat pentru că nu sunt sigur că o înțeleg complet, dar am fost copleșit de partea filozofică – cu toții vrem să fim buni și frumoși în interior. Cred că depinde de dispoziția noastră în acest moment, de circumstanțele prin care trecem pentru a aprecia cu adevărat această carte.

“Adevărul este întotdeauna foarte simplu. Ceea ce este dificil este să-l privim în întregime.”

Această carte este magnifică, cu o precizie și sensibilitate care m-au sedus complet. Nu este un roman ușor și nici nu îl poți lăsa cu ușurință în mâinile tale odată ce începi să-l citești. Este un roman al autocunoașterii, atât pentru Nort, cât și pentru cititor și îl recomand cu căldură.